Praat jij met of tegen de ander?

Geschreven op november 19, 2019 – Categorie: Communicatie

Praat jij met of tegen de ander?

In gesprekken zijn we vaak afgeleid door onze eigen gedachten. Terwijl de ander praat, zijn we al bezig met ons antwoord en klaar om de ander te onderbreken met een groter, beter of mooier verhaal. Met deze ‘baas-boven-baas’-mentaliteit is geïnteresseerd naar elkaar luisteren er niet meer bij. Je praat niet met, maar tegen iemand anders. Tijd om weer echt met elkaar in gesprek te gaan!

Het is geen wedstrijd

Je kent het wel; gesprekken waarin je bijna gegijzeld wordt in een eindeloos over-de-top verhaal vol details. Of verhalen waarin de verteller als de held naar voren komt en zichzelf op een voetstuk plaatst. De vertellers denken misschien dat ze enthousiast publiek hebben, maar eigenlijk wil je zo snel mogelijk uit dit soort gesprekken ontsnappen.

Vergis je niet, we doen dit allemaal. We gaan allemaal wel eens op in onze ervaringen en verhalen om in het middelpunt van de belangstelling te staan. Dat is niet erg, tot het de overhand gaat nemen in de gesprekken die je voert. Als je alleen nog maar tegen iemand praat, en niet met iemand, wordt dat al snel een hoge irritatie factor. Als je nooit interesse toont in de ander, ben je lang niet zulk leuk gezelschap als dat je denkt. 

Geen idee waar ik op doel? Nou, bijvoorbeeld het gesprek tussen Anja en Linda hieronder. Anja trekt het hele gesprek naar zich toe, onderbreekt Linda constant om over zichzelf en haar successen te beginnen. Wat Linda ook zegt, Anja komt terug met iets “beters”. Linda denkt de volgende keer wel twee keer na voor ze zo’n gesprek aan gaat.

Anja: “En, hoe gaat het met het de kick-off van je project?”

Linda: “Oh, dat gaat goed hoor. We zijn nu de financiën in kaart aan het brengen om de mogelijkheden te bekijken. We hebben zoveel goede ideeën, maar willen eerst weten wat er mogelijk is qua investering.”

Anja: “Ons project gaat als een trein. We hebben de eerste positieve reacties van klanten al binnen. De kick-off was echt geweldig. Kijk, zo zag het eruit  (haalt telefoon te voorschijn en scrollt door foto’s). Kijk hoe gaaf dit is! En kijk dat publiek enthousiast zijn! Oh, en we hebben hierna zelfs met die grote klant contact gehad over de mogelijkheden voor hen. Er gaat wel wat mankracht kosten natuurlijk, maar dat wordt echt een knaller. We zijn er hard mee bezig om ze binnen te halen”.

Linda: “Wat goed, ik ben heel benieuwd of dat lukt. Had ik je trouwens verteld over de organisatie van ons afdelingsuitje? We zijn er nog niet helemaal over uit, maar we gaan waarschijnlijk..”

Anja (onderbreekt): “Oh, George en ik hebben vorige keer ook zo’n leuk uitje georganiseerd! Ik heb je foto’s laten zien, weet je nog? We hadden het diner echt op een fantastische locatie en het was echt heerlijk! 7 gangen! Volgende keer gaan we er een weekend van maken. Begrijp me niet verkeerd, een uitje is heel leuk, maar de sfeer in ons team is zo goed dat een weekend echt iets meer te bieden heeft. Een citytrip bijvoorbeeld. Net als toen dat weekend Valencia met het team. Heb ik je wel eens verteld wat er toen gebeurde met het diner in de rooftopbar?”

Een echt gesprek voeren

We hebben allemaal momenten waarop we gewoon ons verhaal willen vertellen. Misschien gebeurde er iets spannends op je werk, of ben je nog steeds enthousiast over een film die je hebt gezien. Iedereen heeft de behoefte om zijn ervaringen en verhalen te delen. De kunst is om te leren geven en nemen.  Als je klaar bent met je verhaal, kan je gemakkelijk naar de ander schakelen: “Genoeg over mij, hoe gaat het met jou?”

Er ontstaat een gevoel van waardering als iemand aandachtig luistert naar wat je te zeggen hebt, bevestigend knikt en delen van wat je zei herhaalt als samenvatting of om te checken dat ze het goed begrepen hebben. Als je jezelf aanleert om het gesprek niet naar je toe te trekken, gebeurt er iets moois. Je zult merken dat anderen zich voor je open zullen stellen en het vertrouwen groeit. 

Ga je gesprek niet in als een wedstrijd. Het is een moment  om contact te maken, iemand te leren kennen en van anderen te leren. Maar het beste is dat je op een dieper niveau verbinding maakt en meer plezier beleeft aan de gesprekken die je hebt.

“Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Via intensieve programma’s krijgen ze diepgaand inzicht in hun eigen gedrag en dat van anderen. Ze krijgen concrete handvatten om het eens anders aan te pakken dan ze gewend zijn.  Zo krijgen ze gemakkelijker zaken voor elkaar. Met élke persoon, in élke situatie. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen