Dominante collega? Zo voorkom je irritatie

Geschreven op augustus 19, 2016 – Categorie: Overbruggen, Samenwerken

Deel via

Dominante collega? Zo voorkom je irritatie

Heb jij een dominante collega en lopen de irritaties tussen jullie regelmatig hoog op? Dan ben je niet alleen! Ruim 26% van de Nederlandse professionals vindt ‘dominant gedrag’ van collega’s het meest lastige gedrag om mee om te gaan. Ontdek wat je in je communicatie en gedrag kunt doen om die collega niet alleen beter te begrijpen, maar ook veel effectiever met hem of haar samen te werken!

Hoe voorkom je het conflict?

Doordat dominante collega’s vaak duidelijk aanwezig zijn, jou niet altijd laten uitpraten en recht op hun doel af gaan, is het heel logisch dat je je af en toe volledig gepasseerd voelt. Maar hoe je daar vervolgens op reageert heb je zelf in de hand. Vaak zien we dat mensen in zo’n situatie (gefrustreerd) weglopen of juist hard in de tegenaanval gaan door flink terug te ‘duwen’ met hun eigen argumenten en meningen.

In beide gevallen kan de situatie gemakkelijk escaleren waardoor er een conflict ontstaat. Dat is zonde, want het gaat ten koste van jouw effectiviteit en je zult deze collega waarschijnlijk vaker nodig hebben. Om toch met hem of haar door één deur te kunnen zal het conflict moeten worden opgelost. Hoe doe je dat op een effectieve en authentieke manier?

Zorg dat de ander zich gehoord voelt

De doelgerichtheid en directe aanpak van jouw dominante collega komt vaak voort uit een (onbewuste) angst van die persoon om niet gehoord te worden. Of, simpelweg, uit enthousiasme over zijn of haar zienswijze om bepaalde doelen te bereiken.

Dominant gedrag betekent niet dat je collega niet openstaat voor de mening van een ander.

Als je merkt dat jullie in een impasse terecht zijn gekomen (de argumenten stapelen op maar komen niet aan bij de ander), neem dan metaforisch wat afstand. Probeer je dominante collega het gevoel te geven dat je hem of haar hebt gehoord. Door bijvoorbeeld terechte argumenten van de andere kant te onderschrijven of te vragen naar welk belang er precies speelt bij hem of haar in deze situatie. Op deze manier deëscaleer je de situatie en creëer je ruimte waardoor er hopelijk aan de andere kant hetzelfde begrip ontstaat.

Zoek jullie gezamenlijke belangen

Als je weet wat er bij jouw collega speelt, vertel dan ook welk belang voor jou belangrijk is en ga samen op zoek naar jullie ‘common ground’. Zodra je deze gevonden hebt, is dat het moment waarop jij gehoord kunt worden: door heel duidelijk te vertellen wat jij verwacht en nodig hebt (van de ander). Probeer hier zo concreet mogelijk te zijn en je verhaal niet in te pakken. Bereid je hier goed op voor: gebruik argumenten die ook relevant zijn voor de ander, bewaar je eigen rust en hou je eigen doel helder voor ogen.

Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Via intensieve programma’s krijgen ze diepgaand inzicht in hun eigen gedrag en dat van anderen aan de hand van ons Invloedmodel®. Ze krijgen concrete handvatten om het eens anders aan te pakken dan ze gewend zijn.  Zo krijgen ze gemakkelijker zaken voor elkaar. Met élke persoon, in élke situatie. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen