Neem deze virtual call gewoontes vooral NIET mee naar kantoor

Geschreven op mei 20, 2020 – Categorie: Actualiteit, Communicatie

Deel via

Neem deze virtual call gewoontes vooral NIET mee naar kantoor

In korte tijd zijn we, en jij ook, allemaal expert geworden in virtuele vergaderingen. Dit is een andere way of working dan echte meetings. Ze zijn een stuk korter, dat is lekker. Maar ook: Platgeslagen, weinig interactie, geen non-verbalen signalen…We worden afgeleid door beelden en zijn niet écht in staat te verbinden. We communiceren met elkaar maar onze spiegelneuronen lichten nauwelijks op.  Met als gevolg dat we snel uitgeput raken. 

We gedragen ons in online videobellen daarom anders dan in het echt. Deze gewoontes die videobellen effectief maken moet je in het echt vooral NIET doen als je lekker wilt samenwerken.

Laat, naast je pyjamabroek, ook vooral deze 4 gewoontes thuis als je weer in een échte meeting zit:

#1: Take it easy tiger

Het is maandagochtend, het weekend is voorbij en je kruipt thuis weer achter je computer. Je werkt wat mailtjes weg en hebt verschillende calls in je agenda staan met collega’s. Hoe vaak ben jij het gesprek begonnen met ‘Hoe was jouw weekend?’. Heb je oprecht de tijd genomen en interesse getoond in je collega?

Wanneer je op afstand samenwerkt is de kans groot dat je alleen nog maar contact zoekt met je collega’s op het moment dat je een werk gerelateerde vraag hebt. Je schiet direct de inhoud in. Als je straks weer naar kantoor gaat, vergeet dan vooral de dag niet te beginnen met een beetje smalltalk.

#2: Houdini-syndroom

‘Hey jij daar!’,  ‘let je wel op?’ Als je in je wekelijkse of dagelijkse conference call zit met je team, is timing heel belangrijk. De call wordt begeleid en als je vragen hebt, stel je die in de chat. Je bent alleen aan het woord als het je beurt is. Zodra collega’s updates geven die voor jou niet relevant zijn, begin je af te haken. 

Je begint naar buiten te staren of kruipt er stiekem tussenuit en gaat, terwijl je “luistert” verder met het typen van een mailtje en leest wat rapporten door. Je bent opzichtig aan het ontsnappen… Je bent wel ‘aanwezig’, maar neemt niet actief deel. Je wacht vooral op jouw moment om te praten en staat daarna in stand-by modus. De slaper noemen ze je ook wel. Laat deze meeting modus vooral thuis als je weer naar kantoor gaat. Wees betrokken en actief, niet alléén aanwezig.

Positieve Invloed: heb jij het al?

Zorg voor meer impact op de (onlnine) werkvloer! Lees alles over invloedgedrag, hoe je meer impact kunt hebben op situaties en jouw persoonlijke effectiviteit kunt vergroten!

 #3: Spiegeltje, spiegeltje… 

Ben jij de mooiste van het land? De grootste afleiding ben je zelf. Waar kijk jij naar in een conference call? Grote kans dat je tijdens een call naar jezelf aan het kijken bent. Het is best moeilijk om oogcontact te maken. Je bent er vast na een tijdje mee opgehouden. Het kost teveel energie. Dit is jammer want je kunt heel wat aflezen uit de ogen van de ander. 

Oogcontact versterkt het vertrouwen en zorgt ervoor dat je meer onthoudt van een gesprek. Je voelt je begrepen en veilig en kunt zien of iemand je interessant vindt of niet, zo blijkt uit onderzoek. Genoeg redenen om oogcontact te maken. Je bent het door alle belletjes en calls misschien een beetje verleerd… maar het is een krachtig ‘wapen’ dat je in je meetings zeker in moet zetten. Oogcontact tussen jou en de ander maakt de afstand kleiner.

#4: Het monoloog revolver

Iedereen schiet zijn monoloog achter elkaar af. Je hebt van Zoom tenslotte maar 40 gratis minuten gekregen. Iedereen wil aan het woord en de tijd loopt. Het lijkt wel een potje Russian roulette. Dan is het jouw beurt, eindelijk! Er staan nog 4 minuten op de teller. Je hebt eindelijk het woord en moet alles zeggen. Je blijft lekker doorpraten en hebt niet door dat de anderen al lang afgehaakt zijn…  

Doordat de call zo strak georganiseerd is en er vertraging in de verbinding zit krijg je weinig reactie van je collega’s. Je kunt je collega’s moeilijk betrekken. Je grapjes komen niet aan en – of moet je herhalen… er is geen ruimte om vragen te stellen… Wat volgt is een lange monoloog. Ga straks alsjeblieft van een monoloog naar een dialoog. Wie weet worden je grappen dan ook weer gewaardeerd.

We zijn tijdens conference calls dus vooral heel erg met onszelf bezig, we zijn een tikkie ‘self-absorbed’ geworden. Dus stop met naar jezelf kijken (het is weird), stop met ‘multitasking’; we zien je echt wel, laat wat minuten over voor je collega’s en toon een beetje interesse in de ander. Daar worden we allemaal een stuk leuker van. 

Oh en als je deze, voor sommige, nieuwe gewoontes herkent en voorlopig nog niet naar kantoor kan, kun je ze thuis ook maar beter achterwege laten.

Hoe invloedrijk ben jij?

Doe de invloedtest en ontdek de invloedstijl die het beste bij je past!

”Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen