In 4 stappen je werkdruk in balans

Category Invloed

Bijna elke professional ervaart weleens werkstress. Volgens onderzoek van TNO lopen 1 miljoen Nederlanders jaarlijks zelfs het risico op een burn-out. Een situatie die we natuurlijk willen voorkomen. Maar hoe krijg je meer grip op je stress?

Uit het onderzoek van TNO van blijkt dat werkstress vooral ontstaat doordat werknemers weinig autonomie ervaren in hun werk en er (te) hoge eigen aan hen worden gesteld. Uit onze eigen enquête over werkstress onder 566 professionals blijkt dat hoge werkdruk als de nummer één oorzaak van werkstress ervaren wordt.

Toch is er niks mis met werkdruk.

Sterker nog: de meeste mensen hebben werkdruk nodig om te kunnen presteren, geconcentreerd te werken en projecten af te ronden. Als de druk te groot wordt kun je stress gaan ervaren. Het lijntje tussen gezonde spanning en stress is dan ook dun.

Deze stappen helpen je om grip te krijgen op stress en er succesvol mee om te gaan.

1. Erken de stress

Iedereen kan stress anders ervaren. Als je gestrest bent kun je dat lichamelijk, geestelijk of zelfs aan je gedrag merken. “Veel mensen zien het hebben van stress helaas als een zwakte. Dit maakt het moeilijk voor hen om toe te geven dat ze last hebben van stress” aldus life coach Sander Touw. Toch helpt het herkennen van stress juist om het onder controle te krijgen en voor een volgende keer zelfs te kunnen voorkomen.

Dit is hoe jij de regie terugpakt

Download ons e-book van Stress naar Succes en ontdek hoe jij de regie over jouw stress weer terug kunt pakken. Wil je meer weten over hoe je je grenzen kunt bewaken en hoe je op een effectieve manier kunt meebewegen met veranderingen binnen jouw organisatie? Ontdek het in onze training ‘Van Stress naar Succes’

Download E-book

2. Stel grenzen en vind je balans

Om stress te voorkomen is het belangrijk om grenzen te stellen. ‘Het leren voelen van je behoeften, daar ligt de sleutel voor je lange termijn welzijn,’ stelt invloedexpert Linda Kluijtmans. ‘Het gaat niet per se over het aantal uren dat je werkt, het gaat meer over of je aandacht hebt voor wat je nodig hebt.’ Als je in een lekkere flow zit, doet waar je je goed bij voelt, kun je veel werken én sporten én genieten. Terwijl je het op een andere dag nodig hebt om niet in de spotlight te staan en een stapje terug te nemen. Het vinden van je balans is essentieel voor je vitaliteit én voor het omgaan met stress.

Maak tijd voor jezelf. Zoek je rust op, ontspan en maak je hoofd leeg.

3. Bepaal je prioriteiten

Maak voor jezelf overzichtelijk welke taken je écht moet doen en welke minder belangrijk zijn. Stel een top 3 to do list samen en geef deze taken je volle aandacht. Het werkt overzichtelijker en minder stressvol dan multitasking. Houd er rekening mee dat je realistische verwachtingen voor jezelf stelt. Onhaalbare deadlines, alles alleen willen doen en dagen overwerken gaan je niet helpen om stress te verminderen. Jezelf uitdagen is goed, maar leg de lat niet te hoog.

4. Leer “nee” zeggen

68% van de professionals zegt vaak ‘ja’ tegen een collega als er iets aan hen gevraagd wordt. Dat is natuurlijk fantastisch voor de collegialiteit, maar als je stress ervaart wees je dan wel bewust waar je ‘ja’ op zegt.

Verantwoordelijkheid nemen betekent ook ‘nee’ durven zeggen.

 

Merk je dat je te veel hooi op je vork genomen hebt? Geef het aan en maak het bespreekbaar. Vind jouw balans zodat je het beste uit jezelf kunt halen.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page