Houd je feedback!

Geschreven op januari 14, 2020 – Categorie: Communicatie

Deel via

Houd je feedback!

Even een beetje feedback geven…. Het was één van de meest gehoorde kantoortermen van 2019. De meeste feedback komt echter neer op: zo kun je het de volgende keer beter doen. Maar dat werkt vooral irritatie in de hand en heeft dus een averechts effect. Er zit namelijk een groot verschil tussen feedback geven en iemand aanspreken op zijn gedrag.

Zo werkt het dus niet

“Je kunt het de volgende keer het beter zo doen”
“Je bent altijd te laat”

Je geeft meestal feedback op het moment dat het gedrag van de ander jou niet zint. Door feedback te geven, wil je bereiken dat de ander iets doet op jouw manier, of zoals je het graag zou zien. Je wilt ze een spiegel voorhouden.

Maar door het op deze manier te formuleren wordt het een eis. Anderen krijgen geen ruimte om zelf te bepalen of ze iets aan hun gedrag willen veranderen of niet: jij legt hun die verandering op. De ontvanger kan er niets mee, want het is alleen maar jouw mening. De spiegel wordt hier dus een regel. Zo werkt effectief feedback geven dus niet. 

Feedback waar je wél iets aan hebt

Feedback geven doe je eigenlijk om een ander te helpen; het levert jou zelf niets op. Zit het gedrag van de ander je dwars? Heb je een uitgesproken mening over wat de ander doet? Dan is het effectiever om die persoon hierop aan te spreken. 

Door ze inzicht te geven in hun gedrag. Op die manier geef je ruimte aan anderen om iets te leren over hun gedrag. En krijgen ze de vrijheid om hier iets aan te veranderen… als ze dat willen!

Bij het geven van effectieve feedback is het de kunst om op een neutrale manier anderen een spiegel voor te houden. Hierbij geef je antwoord op twee vragen:

Wat zie je de ander doen?
Welk effect heeft dat op jou?

Een voorbeeld: “Ik merk dat je me vaak onderbreekt als ik aan het woord ben. Ik merk dat ik daarvan in de war raak en dat mijn boodschap daardoor niet goed overkomt.”

Met deze beschrijving krijgen anderen ruimte om hun eigen conclusie te trekken. Ze kunnen zelf besluiten om het de volgende keer anders te doen of niet. Het ligt dus volledig bij de ander of er wat in het gedrag verandert. 

In de meeste gevallen ontstaat er een dialoog waarbij de ontvanger initiatief toont en zijn of haar verantwoordelijkheid neemt. Maar ja, er zijn natuurlijk ook mensen die als reactie op deze methode denken: “Oh, jammer dan”.  

Feedback of aanspreken

Het is slim om van tevoren na te denken over het doel dat je voor ogen hebt: wil je anderen inzicht geven in hun gedrag? Of wil je hun gedrag veranderen naar jouw norm? Als je dit weet, kun je vervolgens de meest effectieve communicatieroute bepalen. Dat voorkomt frustraties en betekent ook dat je je (feed)back niet hoeft te houden.

Training ‘Feedback Geven’

Tijdens onze training ‘Feedback Geven’ ontdek je waarom je soms een drempel voelt om gedrag aan te kaarten. Je leert wat het verschil is tussen feedback geven en aanspreken aan de hand van praktijksituaties.

Lees hier meer over de training of download ons gratis e-book ‘Mag ik je feedback geven’.

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen