Houd je feedback!

Geschreven op januari 14, 2020 – Categorie: Communicatie

Houd je feedback!

Eén van de meest gehoorde kantoortermen van 2019 was toch wel ‘feedback geven’. In veel gevallen werkt iemand vertellen ‘hoe hij het de volgende keer beter kan doen’ vooral irritatie in de hand en heeft het juist een averechts effect. Er zit namelijk een groot verschil tussen feedback geven en iemand aanspreken op gedrag.

Zo werkt het niet

Feedback geven gebeurt meestal op het moment dat het gedrag van de ander jou niet zint. Je wilt hiermee eigenlijk bereiken dat de ander iets doet op de manier zoals je dit zelf zou doen of zoals je het graag zou willen zien. Ik help je uit de droom: zo werkt effectief feedback geven niet.

Volgens ons is feedback geven alleen effectief als je als doel hebt om de ander inzicht te geven in zijn eigen gedrag. Je geeft hiermee ruimte aan de ander om iets te leren over zijn gedrag én krijgt hij de vrijheid om hier iets aan te veranderen, als hij dat wil.

Feedback waar je wél iets aan hebt

“Volgende keer kan je beter x  of “Je bent altijd te laat” is geen effectieve feedback. Hier kan de ontvanger helemaal niks mee, want dit is jouw mening. Bij het geven van effectieve feedback is het de kunst om neutraal de ander een spiegel voor te houden. Hierbij beantwoord je twee vragen:

Wat zie je de ander doen? Welk effect heeft dat op jou?

Bijvoorbeeld: Ik ervaar dat je mij vaak onderbreekt als ik aan het woord ben. Ik merk dat ik daar van in de war raak en mijn boodschap niet goed overkomt.

Uit deze beschrijving kan de ander zijn conclusie trekken en besluiten om het de volgende keer anders te doen. Óf en wat er in het gedrag verandert, ligt volledig bij de ander. In de meeste gevallen ontstaat er een gesprek waarbij de ontvanger zelf initiatief toont en zijn verantwoordelijkheid neemt. Er zijn ook mensen die als reactie op deze methode denken – “o jammer dan”.  

Van spiegel naar regel

Feedback geven doe je eigenlijk ten dienste van de ander en levert je zelf niets op. Als het gedrag van de ander je dwars zit en je een uitgesproken mening hebt over wat de ander doet, is het effectiever om die persoon hierop aan te spreken.

Bijvoorbeeld: Ik vind het vervelend dat je mij onderbreekt als ik aan het woord ben. Ik verwacht van jou dat je mij uit laat praten.

Je gaat dit gesprek aan met de intentie om het gedrag te veranderen – een totaal ander doel dan dat je hebt bij het geven van feedback. De ander krijgt hierbij geen ruimte om zelf te bepalen of en wat hij verandert; dit leg jij op. De spiegel wordt hier dus een regel.

Het is handig om van te voren na te denken over het doel dat je hebt: wil je de ander inzicht geven in zijn gedrag of wil je het gedrag veranderen naar jouw norm? Als je dit weet kun je de meest effectieve communicatieroute bepalen, voorkom je frustraties en hoef je ook je (feed)back niet te houden.

Tijdens onze training Feedback geven ontdek je waarom je soms een drempel voelt om gedrag aan te kaarten. Je leert het verschil tussen feedback geven en aanspreken aan de hand van praktijksituaties. Lees hier meer over de training of download ons gratis e-book ‘Mag ik je feedback geven’.

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen