Flexibel gedrag vergroot je impact

Geschreven op augustus 30, 2018 – Categorie: Communicatie

Flexibel gedrag vergroot je impact

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg

De meeste mensen communiceren op de automatische piloot. Ben je iemand die veel vragen stelt? Of altijd met inhoudelijke argumenten komt? Of pas antwoord geeft als je het 100% zeker weet? Jouw meest gebruikte communicatiestijl maakt je niet per sé effectief; je bent pas effectief als de gedragsstijl die je inzet goed past bij het doel dat je wilt bereiken, de situatie waar je in zit of de persoon met wie je te maken hebt.

Je wordt invloedrijker als je bewust kunt kiezen welk gedrag je inzet om je doel te bereiken. Zonder macht en hiërarchie. Volgens het wetenschappelijke Invloedmodel® liggen vier invloedstijlen ten grondslag aan gedrag, namelijk Stellen, Overbruggen, Inspireren en Overreden. Het model geeft inzicht in jouw gedrag. Hoe gedraag jij je in een bepaalde situatie? Hoe ervaren anderen dat gedrag? Welk effect heeft je gedrag op je gesprekspartner?

Maximale impact

Mensen die vakinhoudelijk sterk zijn, hebben vaak de neiging om de invloedstijl Overreden in te zetten, zoals in dit voorbeeld:

Jouw organisatie is op zoek naar een nieuw IT systeem. Jij hebt je research gedaan en bent eruit dat systeem X de beste keuze voor jullie is. Om je collega’s te overtuigen bereid je je goed voor: je hebt heel veel data, berekeningen en argumenten die jouw keuze onderbouwen. Tijdens het overleg laat je geen punt onbesproken. Je collega’s worden bedolven onder jouw inhoudelijke argumenten en bieden weerstand. Ze begrijpen jouw logica niet of willen ook inbreng hebben in de keuze en voelen die ruimte niet. Je blijft jouw standpunten herhalen. Dezelfde argumenten blijven over tafel gaan.

Waar zit de error?

Je weet zó zeker dat dit de juiste oplossing is voor de organisatie, dat je vergeet om je heen te kijken. Jouw gedrag zorgt er voor dat je niet alleen vasthoudt aan je eigen oplossing, maar je ook onvoldoende verplaatst in de ideeën en gedachten van de ander. Op deze manier zet je ineffectief gedrag in en zul je jouw team niet overtuigen.

Om maximale impact te hebben op de besluitvorming, is het nodig om te werken aan je stijlflexibiliteit. Dit betekent dat je gemakkelijk kunt reageren op uiteenlopende en veranderende situaties en daarbij dus verschillend gedrag in kunt zetten, om zowel je gesprekspartner als je doel niet uit het oog te verliezen. In dit geval zou je, in plaats van je standpunten herhalen, kunnen vragen wat er niet duidelijk is voor de ander en hier op inhaken. Of zelfs je eigen voorstel even parkeren om te onderzoeken wat de ideeën van de anderen aan tafel zijn.

De manier waarop je iets zegt kan voor anderen belangrijker zijn dat wát je zegt. Krijg meer inzicht in het Invloedmodel® en ontdek hoe dit toepasbaar is in de praktijk, zodat je met minder energie meer voor elkaar kunt krijgen. Download het e-book van Inhoud naar Impact en kom erachter op welke 4 manieren je jouw boodschap impactvol overbrengt.

Lees meer over het Invloedmodel® Download het e-book

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen