Effectief communiceren? Maak van deze 3 dingen géén gewoonte

Geschreven op mei 21, 2019 – Categorie: Persoonlijke ontwikkeling

Effectief communiceren? Maak van deze 3 dingen géén gewoonte

Iedereen heeft zijn eigen gewoontes en gedragingen. ’s Morgens direct een kop koffie drinken voor je de deur uit gaat bijvoorbeeld. In deze blog gaat het over communicatie gewoontes. Van de drie onderstaande gedragingen kun je namelijk beter geen gewoonte maken; dit heeft een nadelig effect op jouw communicatie. Het gedrag is niet slecht of verkeerd, maar het is wel belangrijk dat je je er bewust van bent welk effect dat heeft.

1.   Indruk willen maken op de ander

Het is heel normaal om de wens te hebben een goede indruk achter te laten bij je gesprekspartner. We zijn nou eenmaal vatbaar voor wat anderen van ons vinden. Pas hiermee wel op dat je wens om zelf indruk te maken niet je luistervaardigheid in de weg komt te staan. De ander niet tegemoet komen of niet tonen dat je onder de indruk bent kan het gevoel geven dat het om een wedstrijd gaat. Bijvoorbeeld als iemand je vertelt dat ze een vakantie geboekt hebben naar Spanje. De competitieve jij reageert niet met ‘goh wat leuk’, maar komt met de informatie dat je daar zelf al meerdere keren geweest bent. Het gevoel van de ander: tweederangs geluk. Daar is de lol snel vanaf.

2.   Gelijk willen hebben

Herken je dat, dat je een inhoudelijke discussie met iemand voert en dat je merkt dat je de ander van jouw gelijk wilt overtuigen? Gewoon, omdat je ook gelijk hébt. In zo’n type gesprek ben je vooral bezig om gelijk te krijgen, zodat je eigen overtuiging wordt bevestigd. Het verlangen om gelijk te hebben – of de ander ongelijk te geven – is een route die we kiezen om onszelf gerespecteerd te laten voelen. Het kan je (werk)relatie behoorlijk onder druk zetten.

Een veel voorkomende uiting in het verlangen om gelijk te krijgen is het onderbreken van de ander. Het heeft echter twee negatieve consequenties. We horen namelijk niet wat de ander zegt en het verandert de dynamiek van het gesprek. De persoon die de ander onderbreekt toont dominantie en dat verandert de emotionele context van het gesprek. De onderbroken persoon kan zich ondergewaardeerd voelen. Dat kan weer zogen voor boosheid, tegenstand en onbereidheid om zich open te stellen. Ontkom je er niet aan om de ander toch de moeten onderbreken, waak er dan in elk geval voor dat dit geen gewoonte wordt en dat je dit op een respectvolle manier doet.

3.   Pleasen

Pleasers, mensen die alles doen om het de ander naar de zin te maken, raken de kracht van hun uitspraken kwijt. Ze zeggen ‘ja’ als ze ‘nee’ bedoelen en komen niet uit voor wat ze zelf vinden of willen.

Als je vindt dat je teveel waarde bij de mening of visie van de ander legt, en jezelf daarmee onbelangrijk of onder geschikt maakt, wordt het tijd om na te denken over jouw waarde. Waar sta jij voor? Wat vind je belangrijk en waar valt niet over te onderhandelen met jou? Als je jouw waarden duidelijk hebt is het makkelijker om er voor te staan en zul je minder snel met de mening of behoefte van een ander meebewegen en juist voor je eigen mening opkomen.

Sommige van deze gewoontes zul je minimaal of helemaal niet herkennen in jouw omgeving. Toch durven we te stellen dat er minimaal één jouw leven (heeft) beïnvloed. Hoe vaker je hierover nadenkt en bezig bent met het effect van jouw gewoontes en gedrag, hoe sterker je zult communiceren.

Tijdens onze invloed trainingen is er een hoofdrol weggelegd voor effectief gedrag. Je duikt in het effect van jouw huidige gedrag en ontdekt aan de hand van het Invloedmodel® hoe het ook anders kan. De manier waarop anderen jouw gedrag ervaren biedt een spiegel waar je ontzettend veel van kunt leren. Tijdens de training maken we dan ook veelvuldig gebruik van de feedback van onze invloedexperts en andere deelnemers. Wil jij jouw communicatie naar een sterker niveau brengen, samenwerkingen verstevigen en doelen behalen? Maak kennis met onze training Inzicht in Invloed® (5-6 dagen) of de training Invloedrijk Communiceren (2 dagen).


“Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Via intensieve programma’s krijgen ze diepgaand inzicht in hun eigen gedrag en dat van anderen. Ze krijgen concrete handvatten om het eens anders aan te pakken dan ze gewend zijn.  Zo krijgen ze gemakkelijker zaken voor elkaar. Met élke persoon, in élke situatie. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?” 


Bron: ideas.ted.com

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen