Deze 7 ‘fouten’ wil je niet maken tijdens jouw conference calls

Geschreven op maart 16, 2020 – Categorie: Communicatie

Deel via

Deze 7 ‘fouten’ wil je niet maken tijdens jouw conference calls

Je denkt misschien, een meeting is een meeting, of het nou offline of online is. Toch hebben beide hun eigen spelregels.

Waar in een face-2-face gesprek het juist fijn is om te laten weten dat je luistert door bijvoorbeeld vaak ‘hmmm’, ‘goed idee’ ‘ja, klopt’ te zeggen, is dat online juist een stoorzender.

We hebben de meest gemaakte fouten voor jou op een rij gezet!

#1: Te laat zijn

Wachten op andere deelnemers van een conference call is irritant. Wees op tijd, zet een reminder in je agenda. Soms ben je zo geconcentreerd aan het werk dat je de tijd uit het oog verliest. Dit kan natuurlijk gebeuren maar dat maakt het niet minder storend. Voorkom dat je te laat bent en start de inlogprocedure een paar minuten voor de afgesproken aanvangstijd.

#2: Een monoloog voeren

Dit klinkt logisch maar toch kan het een valkuil zijn, zeker als je met meerdere mensen een conference call doet. Let erop dat iedereen betrokken is en zijn woordje heeft kunnen doen. Soms denk je tijd te besparen door snel je verhaal te doen. 

Maar het risico is groot dat je dan de aandacht verliest. Stel vragen, luister naar wat er gezegd wordt en vat dingen samen. Stel van te voren een gespreksleider aan. Die zorgt ervoor dat iedereen aan het woord komt.

#3: Teveel bewegen

Beweeg zo min mogelijk, teveel gebaren op de camera kunnen afleiden of zelfs vervelend zijn. Het zou toch zonde zijn als hierdoor jouw boodschap niet goed overkomt.

#4: De verkeerde plek kiezen

Misschien herinner je het interview nog met professor Robert Kelly die live geïnterviewd werd op BBC? Denk altijd even goed na waar je de conference call aanneemt. Om verassingen te voorkomen is het slim om een omgeving te kiezen waar je invloed op hebt. 

Houd ook de ‘set’ in gedachten bij het maken van een keuze. Denk aan de achtergrond, wat zie je als je voor de camera staat? Zo zorg je dat je niet teveel (onverwachte) afleiding hebt. 

#5: Continue bevestigen of reageren

Soms is een conference call net een ‘kippenhok’, iedereen praat door elkaar. ”Wilde je wat zeggen?”, ”Oh nee, ga jij maar!” Herkenbaar? Laat elkaar uitpraten, wacht met reageren tot dat die persoon klaar is met praten. Tip: maak van te voren communicatie afspraken tijdens een conference call.

#6: Onvoorbereid zijn

Test! Test! Test! Check of dat je je apparatuur goed hebt geïnstalleerd, bekijk de instellingen. Super irritant als je jezelf de hele tijd hoort praten (althans voor sommigen) of als je geen beeld hebt. Voorkom een echo en test je beeld en geluid vooraf aan de conference call.

#7: Geluid notificaties aan laten staan

Zet je geluid notificaties uit! Tenzij je een notificatie hebt voor iedereen…kan je het geluid beter dempen. Ook dit werkt afleidend.

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen