Conflicten: hoe ga je er invloedrijk mee om?

Geschreven op september 11, 2020 – Categorie: Communicatie

Deel via

Conflicten: hoe ga je er invloedrijk mee om?

Conflicten op de werkvloer: vroeg of laat komen we ze allemaal wel een keer tegen. Het kan een klant zijn die boos wordt, een medewerker die zich niets van de regels aantrekt of een leidinggevende die maar niet lijkt te begrijpen wat jij nodig hebt. 

Loop jij op dit moment tegen een conflictsituatie aan? Lees dan snel verder: in deze blog duiken we dieper in verschillende  conflictsituaties en hoe je daarin het beste jouw invloed kunt uitoefenen.

Niets is wat het lijkt

Wat een conflict op de werkvloer zo ingewikkeld maakt is dat het vaak niet is wat het lijkt. Achter het ogenschijnlijke conflict liggen namelijk vaak nog andere (typen) conflicten verborgen die eerst moeten worden opgelost voordat het conflict aan de oppervlakte ook een oplossing vindt.

Ieder niveau, of type conflict, vergt een andere aanpak om dit op te lossen. Door te onderscheiden welk type conflict er precies speelt, wordt het veel gemakkelijker om het conflict zelf te hanteren en uiteindelijk op te lossen.

Verschillende conflictniveaus

#1: Instrumenteel conflict

De meest zichtbare conflicten zijn instrumentele conflicten. Waar er een conflict ontstaat rondom doelstellingen, middelen, procedures of structuren. Deze conflicten kunnen op basis van ratio en inhoud worden opgelost, door argumenten aan te dragen die voor de ander ook relevant zijn.

Omdat er in een instrumenteel conflict onder de oppervlakte niets speelt kan het in enkele rake argumenten worden opgelost. Dit is ook waarom een zuiver instrumenteel conflict vaak helemaal niet als conflict wordt ervaren, maar als een meningsverschil dat gemakkelijk kan worden opgelost.

#2: Belangenconflict

Belangenconflicten komen doorgaans veel vaker voor: ze gaan over de verdeling van schaarse  middelen zoals geld, tijd, mankracht en ruimte én over de factoren die van belang zijn voor de verdeling van schaarse middelen, zoals zeggenschap, competentie en deskundigheid. Deze conflicten kun je oplossen door te onderhandelen.

Vaak is het helder krijgen van wat er echt belangrijk is genoeg om tot een voor de hand liggende common ground te komen. Je kunt op basis daarvan een voorstel voor een oplossing van het conflict doen dat tegemoet komt aan het belang van de ander.

#3: Persoonlijk conflict

Persoonlijke conflicten zijn conflicten die het lastigst op te lossen zijn en vaak een bron van vele belangen- en instrumentele conflicten. Ze gaan over kwesties van identiteit en zelfbeeld. Maar ook over loyaliteit, vertrouwensbreuk, verraden van vriendschap of gebrek aan respect.

De kern van dit conflict ligt vaak in het gevoel, bij beide partijen, dat zij niet gehoord worden. Als dit lang genoeg speelt dan wordt ook de bereidheid om écht te luisteren naar de ander aangetast. Om dit conflict op te lossen moeten beide partijen zich gehoord voelen, en een soort ‘positief krediet’ bij elkaar opbouwen.

Vanuit jouw positie kun je daar maar op één manier invloed op uitoefenen: door je eigen emoties, belangen en doelen (tijdelijk) volledig te parkeren en uit te vragen waar de emoties bij de ander vandaan komen. Pas op dat dit geen ondervraging wordt!

Signalen herkennen

Verheven stemmen, duw-duw situaties of juist helemaal niet meer gehoord worden; het zijn allemaal signalen dat de emoties hoog oplopen. Voordat je tot een oplossing van het conflict kunt komen is het een voorwaarde deze signalen eerst te erkennen. In ieder geval bij jezelf.

Het is moeilijk om een conflict te zien aankomen: meestal vind je jezelf ineens terug in een conflictsituatie zonder misschien (helemaal zeker) te weten waar de grens is overschreden tussen meningsverschil en conflict.

Hierdoor wordt het onmogelijk om rustig bij jezelf na te gaan welke reactie en aanpak je het beste kunt inzetten. Sterker nog, bij veruit de meeste mensen neemt de emotie hier de overhand, ratio wordt al snel (onbewust) aan de kant geschoven. Gelukkig kun je dit veranderen.

Zo los je een geëscaleerd conflict op:

Pak de controle over de situatie: door heel bewust om te gaan met conflictsituaties en jouw reactie hierin. Vraag je in een langdurig, of steeds terugkerend, conflict af waar het conflict precies om draait. Wie staat er tegenover je in deze situatie? Welke dingen spelen er in de context? Wees bewust van wat jij precies nodig hebt van de ander en welk doel jij wilt bereiken

Door deze bewustwording, en het durven toepassen van ander gedrag (door een keer uit te spreken wat jij verwacht, of juist door je  argumenten even in te slikken om de ander te kunnen horen), creëer je een nieuwe automatische piloot. Zodat je straks ook in een split-second het conflict kunt de-escaleren terwijl jij je doel bereikt.

Lees ons gratis e-book Verhitte gesprekken en ontdek hoe je lastige gesprekken kunt temperen.

”Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen