De Chief Happiness Officer: overdreven of keihard nodig?

Geschreven op mei 10, 2017 – Categorie: Invloed

De Chief Happiness Officer: overdreven of keihard nodig?

Het is geen grap: de Chief Happiness Officer bestaat. Zijn of haar doel? Een werkomgeving creëren die het welzijn en ja, zelfs het geluk, van medewerkers verbetert.

“De CHO’s voornaamste taak is het ontplooien van verschillende initiatieven waar mensen gelukkiger van worden op de werkvloer”, zegt consultant Alexander Kjerulf, medeoprichter van WooHoo inc. in Denemarken, dat bedrijven zoals Lego en Ikea helpt een gelukkigere werkplek te creëren. Om hun doelen te bereiken moeten CHO’s zowel fantastische communicators als mediators zijn, die de hindernissen voor werknemers oplossen. Ze werken aan de ontwikkeling en implementatie van een positieve werkcultuur en het verbeteren van werkrelaties. Om deze complexe missie te bereiken moet een CHO de spin in het web zijn.

De voordelen van een focus op geluk

Voor steeds meer organisaties verschuift de focus van financiële resultaten en rapportages naar klant- en medewerkerstevredenheid. Zij realiseren zich dat je met een goede werkomgeving meer bereikt dan met ‘de cijferfetish‘ van de afgelopen jaren.

CHO Angelique Slob: “Ik geloof dat mensen vanuit vrijheid, verbondenheid en zingeving de beste resultaten halen.”

Uit onderzoeken blijkt keer op keer dat betrokken medewerkers minder verzuimen, productiever en creatiever zijn. Ook zijn zij meer ondernemend en gemotiveerder. Een opvallende conclusie is dat, vergeleken met een ongelukkige medewerker, een gelukkige medewerker 50% minder vaak ziek is, zes keer minder afwezig en negen keer zo loyaal is.

De skills van een CHO

Investeren in het geluk van medewerkers is dus een slimme zet. En daar kan een Chief Happiness Officer een mooie toevoeging voor zijn. Maar hoe doet een CHO dat eigenlijk? Volgens Fiona Duffy, CHO bij de Britse Happy Startup School, hebben CHO’s allemaal het vermogen om het beste in mensen naar boven te halen.  “Zij begrijpen problemen en bieden oplossingen die geluk maximaliseren.”

Het belangrijkste aan de rol van een CHO is dat zij zelf gelukkig zijn en geluk uitstralen.

“Een CHO is iemand die van nature anderen kan inspireren. Een sympathiek persoon die veel energie heeft”, aldus Kjerulf. “Het zou een persoon moeten zijn die oprecht geïnteresseerd is in het welzijn van de mensen in de organisatie.”

Is de Chief Happiness Officer hét antwoord?

In de afgelopen paar jaren is de Chief Happiness Officer ook in Nederland geïntroduceerd. Toch is er nog geen echte doorbaak van de CHO: slechts 14 bedrijven hebben sinds 2014 een CHO aangenomen. Volgens prof. dr. Ruut Veenhoven, één van de meest ervaren wetenschappers op het terrein van geluk, is de mate waarin een organisatie geluk kan bevorderen maar gering.

Een organisatie kan hoogstens 5 procent bijdragen aan het individuele geluk van haar werknemers.

“Individueel geluk kun je niet altijd sturen, maar je kunt binnen je organisatie wel werken aan een omgeving die geluk kan bevorderen” aldus prof. dr. Patrick Luyten in Het Grote Geluksonderzoek van KU Leuven.

Invloed op geluk

Alléén een CHO of een actief ‘geluksbeleid’ is dus volgens prof. dr. Veenhoven en prof. dr.  Luyten niet voldoende om te garanderen dat iedereen in de organisatie geluk en betrokkenheid ervaart. Volgens Invloed Expert Christien Reichardt heeft elke medewerker zelf de grootste invloed op zijn of haar eigen geluk én dat van collega’s.  “Bij Zuidema geloven we dat medewerkers hun geluksgevoel kunnen versterken door invloed op de juiste manier in te zetten. Hoe makkelijker ze zaken voor elkaar krijgen, mensen meekrijgen en doelen behalen, hoe groter het geluksgevoel”.   In onze invloed programma’s kunnen je  leren om dit te ontwikkelen.

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen