Bén jij een leidinggevende of is dat alleen jouw functietitel?

Geschreven op mei 17, 2018 – Categorie: Leiderschap

Bén jij een leidinggevende of is dat alleen jouw functietitel?

In jouw vorige functie was iedereen zeer tevreden over je. Je behaalde mooie successen en je wist precies waar je mee bezig was. Nu je leidinggevende bent, blijkt het nog best lastig te zijn om net zo succesvol te zijn als dat je als ‘gewone’ medewerker was. Het gaat nu ineens niet meer over zaken binnen jouw expertise, maar over mensen en hun verschillen.

Volgens arbeids- en organisatiepsycholoog Cees Schenk gaat het vaak op deze manier: “De beste verkoper wordt salesmanager en de beste leraar schoolhoofd.” Er wordt volgens hem veel te makkelijk gedacht over de stap van medewerker naar leidinggevende. Professional coach Rita Sever sluit zich hierbij aan: “Het aansturen van anderen is een cruciaal aspect van leiderschap, dat vaak te weinig aandacht krijgt,” vindt zij.

De moeilijkheid van leidinggeven ligt volgens Cees Schenk niet bij de moeilijkheidsgraad van de nieuwe functie. Het gaat vooral om de juiste vaardigheden. “Er komt een totaal ander pakket van skills bij de functie van manager kijken, waar vaak geen rekening mee gehouden wordt.”

Van expert naar leidinggevende

“Leiderschap gaat over echt weten aan te sluiten bij de ander. Dit gaat veel verder dan verstand hebben van de inhoud,” zegt invloedexpert Joris van den Hout, trainer bij Bureau Zuidema. “Wie zit er tegenover je? Welke behoefte heeft deze professional om te kunnen groeien en wat zijn de (on)mogelijkheden waar je iets mee kan?” Ook de ervaring van jouw teamlid, mate van ontwikkeling en het verwachtingsproces spelen een grote rol. “Vraag jezelf af wat deze collega nodig heeft om effectief te kunnen zijn.”

De antwoorden op deze vragen zijn zeer divers en zullen per persoon verschillen. “Dat vraagt van jou als leidinggevende dat je telkens bewust een andere benadering of stijl inzet, afhankelijk van waar de persoon of de situatie om vraagt. Hoe meer manieren jij hebt om bij de ander aan te sluiten, des te flexibeler jij bent in jouw rol als leider,” zegt van den Hout. “Jouw taak is om je teamleden te ondersteunen in hun ontwikkeling en te zorgen voor een effectieve samenwerking. Dit vraagt om de juiste softskills.”

Leer een leider te zijn

Om als leidinggevende echt een goede leider te zijn, is het ontwikkelen van de juiste skillset cruciaal. De belangrijkste ingrediënten hiervan zijn:

  • Flexibiliteit in je stijl van leidinggeven,
  • Makkelijk kunnen schakelen op basis van persoon of situatie,
  • Duidelijk zijn in je verwachtingen,
  • Oprechte aandacht hebben voor de ander.

Deze ingrediënten helpen je om een prettige en succesvolle leidinggevende te zijn. Je helpt hiermee jouw mensen om krachtige professionals te worden en daardoor gaan jij en je team effectiever samenwerken. Zo bereiken jullie met elkaar mooiere en betere resultaten, terwijl het minder energie kost.


Geloof je dat jij als leider kan groeien? Kijk eens wat onze training Situationeel Leiderschap voor jou kan betekenen of neem vrij blijvend contact met ons op voor een telefonisch advies gesprek.

Lees meer over de training Situationeel Leiderschap Ik wil een adviesgeprek

“Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Via intensieve programma’s krijgen ze diepgaand inzicht in hun eigen gedrag en dat van anderen. Ze krijgen concrete handvatten om het eens anders aan te pakken dan ze gewend zijn.  Zo krijgen ze gemakkelijker zaken voor elkaar. Met élke persoon, in élke situatie. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”


Bron: businessinsider, MT

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen