5 gouden tips voor een pakkende pitch

Geschreven op juli 26, 2017 – Categorie: Communiceren en presenteren, Invloed

5 gouden tips voor een pakkende pitch

De tijd van urenlange presentaties en vergaderingen is voorbij. De pitch, een minibetoog van ± vijf minuten, neemt het stokje over. In een paar minuten je boodschap duidelijk maken én de interesse van je publiek wekken: pitchen lijkt een kunst. Toch zit er ook in jou een ware pitch koning(in). Maar hoe behaal je hiermee ook echt resultaat? Dit zijn de 5 gouden tips.

Tip 1: Je powerpoint als basis

Invloedexpert Michelle de Bruijn raadt aan om de powerpoint rondom je pitch op te bouwen door middel van post-its. “Bij het maken van je presentatie start je meestal met een lege powerpoint op je scherm. Dan begint het grote staren; waar moet je beginnen? Het is effectiever om je pitch eerst op post-its te schrijven en die op een muur te hangen. Zo kan je aan je presentatie bouwen en makkelijk schuiven tussen onderwerpen omdat je de spanningsboog van je verhaal recht voor je ziet. Het zorgt er ook voor dat je kort en bondig moet verwoorden waar die slide over gaat”.

Nu je toch kort en bondig werkt, kun je dit direct doorzetten in wat je laat zien in je powerpoint. “Te veel tekst gebruiken in je visuals neemt de aandacht weg van jou en je verhaal,” zegt ze. “Kun je jouw boodschap in je presentatie vertellen aan de hand van één foto? Doen!”

 Mensen willen in een pitch graag volledig zijn. Maar dat is helemaal niet nodig. Een pitch is namelijk geen monoloog, maar de start van een dialoog. Het gaat erom dat je snel tot de kern komt en anderen weet over te halen om met jou in gesprek te gaan,” aldus Nathalie Mangelaars, oprichter van het bedrijf PitchQueen.

Tip 2: Aandacht vast houden

Je hebt ongeveer 8 seconden totdat de aandacht van je publiek verslapt. Je pitch beginnen met een vraag kan daarom heel goed werken. Denk hierbij wel goed na over wat voor vraag je stelt. Wanneer je een groot publiek hebt zijn open vragen vaak minder effectief. Een gesloten vraag met de optie om je hand in de lucht te steken als antwoord, zorgt er voor dat iedereen gelijk betrokken is.

Een visueel begin kan een mooie ijsbreker zijn. Het zorgt voor aandacht en bereidheid om naar je te luisteren. Het vraagt iets meer van je creativiteit maar kan daardoor juist heel prikkelend werken”, vertelt de Bruijn. “Bijvoorbeeld door te starten met een foto die de pitch verbeeldt via een metafoor, een afbeelding van een product of onderdeel wat je publiek nog niet kent. Vervolgens kun je kort in gesprek met je publiek over de foto. Wanneer je publiek aangehaakt is, kun je het bruggetje maken naar je onderwerp.”

Het werkt ook met het benoemen van cijfers en feiten. Mangelaars geeft als voorbeeld dat ze spreekt vanuit een lingeriemerk. “Stel dat je een lingeriemerk hebt. Dan kun je zeggen: ‘Wist je dat 60 procent van de Nederlandse vrouwen cup D heeft of groter?’ Het getal moet mensen verrassen.

Tip 3: Bereid je goed voor

Bedenk in de voorbereiding waarom jij deze pitch/presentatie moet geven en niet iemand anders? Waar ligt de verbinding tussen jou en je verhaal? Waarom moet jouw publiek hun tijd ‘opofferen’ om naar jou te luisteren?”, geeft de Bruijn als tip voor de voorbereiding. “Als je dat helder maakt voor jezelf, communiceer je dat automatisch non-verbaal ook naar je publiek. Je legt meer nadruk op datgene wat belangrijk is in de vorm van stiltes, toonhoogte en lichaamstaal.”

Cabaretier en presentatietrainer Gijs Nillessen geeft als tip dat je jezelf bij belangrijke presentaties een moment van voorbereiding moet geven. “Check het licht, kijk hoe de stoelen staan.” Nillessen denkt hierbij ook aan de uitstraling die je geeft op het podium. “Teken je hele presentatie uit. Maak een schema van wat je zegt, waarom je dat vertelt en welke consequentie je daaraan verbindt op het podium.

Tip 4: Echt contact maken

Een spreker moet een persoonlijke relatie opbouwen met mensen in het publiek, ze in de ogen kijken en zich tot hen richten. Volgens Chris Anderson, eigenaar van de TEDx-formule, helpt dat om een verbinding te creëren. “Dat werkt, zelfs als je niet degene bent tot wie de spreker zich richt.” Michelle de Bruijn beaamt dit. “Als ik tijdens een training deelnemers vraag wat er belangrijk is bij een pitch, wordt dat gelijk geroepen.”

In de praktijk ziet ze dit echter maar weinig gebeuren. Veel sprekers denken dat het vluchtig scannen van de ruimte helpt bij contact maken. Het paradoxale hiervan is volgens Michelle dat juist door de vluchtigheid van het contactmoment, het publiek dit niet als contact moment ervaart. “Het is dan ook belangrijk om je rust te pakken wanneer je contact maakt. Kijk iemand echt aan alsof het een dialoog tussen jullie is. Ga vervolgens door naar de volgende in het publiek.”

Tip 5: De finishing touch

Het is net zo belangrijk om na te denken over de start van je pitch als de afsluiter. Dit laatste wordt vaak vergeten, waardoor er een ongemakkelijk einde kan ontstaan. “Zorg er voor dat je publiek jou en je boodschap onthoudt. Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van een uitsmijter. Je publiek oproepen tot actie of ze een laatste boodschap meegeven werkt hier goed voor.”

Wil je van jouw pitch of presentatie geen saaie monoloog maar een inspirerende ervaring maken? Ontdek de kracht van jouw persoonlijke stijl en leer pitchen en presenteren op een eigen, onderscheidende manier met onze training Powerful Pitchen en Presenteren.

Powerful Pitchen en Presenteren
Bron: NRC, NRC

Gerelateerde artikelen

Lees meer artikelen als het artikel dat je net hebt gelezen.

Wij schrijven wekelijks artikelen over onderwerpen in de actualiteit en invloed en zo. Heel spannend. Eigenlijk een digitaal product.

Lees alle artikelen