4 tips voor meer overtuigingskracht

Geschreven op april 12, 2018 – Categorie: Invloed, Persoonlijke ontwikkeling

4 tips voor meer overtuigingskracht

Gelijk hebben betekent niet automatisch dat je ook gelijk krijgt. Ken je dat, dat jouw voorstel of plan inhoudelijk goed in elkaar zit, maar je toch op onverwachte weerstand stuit? Het gaat er niet om wat je precies zegt, maar om hoe je het overbrengt. Met deze 4 praktische tips weet jij iedereen te overtuigen!

  1. Bedenk argumenten voor de ander

Jij hoeft jezelf niet te overtuigen van je eigen slimme idee. Het gaat erom dat de ander in jou gaat geloven. Bedenk dus goed wat voor je gesprekspartner relevante argumenten zijn. Dat kunnen namelijk wel heel andere redenen zijn dan die jij zelf belangrijk vindt.

Voorbeeld: jij wilt flexibele werktijden invoeren op kantoor, omdat je ’s ochtends vroeg productiever bent en graag op tijd naar huis wilt om te kunnen sporten. Dat zal niet voor al je collega’s gelden. Maar een collega met jonge kinderen is gevoelig voor het argument dat flexibel werken het organiseren van een gezinsleven makkelijker maakt. Een andere collega die dagelijks een uur forenst wil graag horen dat hij hiermee de files kan omzeilen. En tegen je baas kun je beter met argumenten komen dat medewerkers hierdoor gelukkiger zijn en efficiënter hun werk kunnen doen. Kortom: what’s in it for them?

  1. Durf onvolledig te zijn

Leg niet meteen al je argumenten op tafel. De kans is dan groot dat je gesprekspartner afhaakt of alleen op je laatste argument reageert. Of, erger nog: op je zwakste argument. Ook al heb je nog zo’n goed voorbereid verhaal en een uitgebreide analyse met meerdere argumenten: breek het op in stukjes. Geef helder aan wat je voorstel is en onderbouw deze met één of twee korte argumenten. Vat vervolgens je voorstel nog kort samen. Geef de ander dan de ruimte om hierop te reageren. De rest van je argumentatie kun je dan geven op basis van de vragen die de ander heeft.

Inzicht in Invloed®

Vergroot je persoonlijke effectiviteit

Download de brochure

Krijg meer voor elkaar. In je werk. In je leven.

Tijdens Inzicht in Invloed® leer je wat het effect is van je huidige gedrag op anderen. Je ervaart hoe succesvol je kunt zijn, wanneer je het eens anders aanpakt dan je gewend bent. Zo word je altijd succesvol in het behalen van de doelen die je voor ogen hebt!

  1. Stel vragen

Overtuigender je boodschap brengen door vragen te gaan stellen lijkt misschien tegenstrijdig, maar goede vragen stellen tijdens een inhoudelijke discussie kan je ontzettend helpen. Simpelweg vragen stellen is de makkelijkste manier om erachter te komen waarop anderen te overtuigen zijn, of wat ze misschien nog in de weg staat. Denk aan vragen als: “wat is voor jouw het grootste bezwaar op mijn voorstel?” Of: “waardoor zou je wel overtuigd zijn om dit te gaan doen?”. Dan kun je daar direct op in gaan.

  1. Wees kort en krachtig

Net zoals je niet direct een waslijst aan argumenten op tafel moet leggen, helpt het ook om kort en krachtig te zijn in je taalgebruik. Maak korte zinnen die voor de ander makkelijk te begrijpen zijn. Vermijd daarbij hulpwerkwoorden (zullen, kunnen) en afzwakkende woorden als ‘eigenlijk’ of ‘misschien’. Ben je vaak lang van stof? Het loont de moeite om dit actief te oefenen. Probeer dit eens voor de spiegel of neem jezelf een keer op met de camera van je telefoon. Spannend, maar helpt enorm om je bewust te worden van je taalgebruik en waar dit korter en krachtiger kan.

Wil je meer leren over effectief communiceren en daarmee meer bereiken? Ontdek wat onze training Inzicht in Invloed® voor jou kan betekenen. Gun jezelf deze ontwikkeling en krijg meer voor elkaar. In je werk, in je leven.

 

Ontdek Inzicht in Invloed®

“Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Via intensieve programma’s krijgen ze diepgaand inzicht in hun eigen gedrag en dat van anderen. Ze krijgen concrete handvatten om het eens anders aan te pakken dan ze gewend zijn.  Zo krijgen ze gemakkelijker zaken voor elkaar. Met élke persoon, in élke situatie. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

 

Gerelateerde artikelen

Lees meer artikelen als het artikel dat je net hebt gelezen.

Wij schrijven wekelijks artikelen over onderwerpen in de actualiteit en invloed en zo. Heel spannend. Eigenlijk een digitaal product.

Lees alle artikelen