Met 4 tips naar de top van je kunnen op de werkvloer

Geschreven op september 28, 2017 – Categorie: Invloed, Persoonlijke ontwikkeling

Met 4 tips naar de top van je kunnen op de werkvloer

Ambitieus als we zijn, willen we onszelf graag maximaal benutten. Eruit halen wat erin zit, en groeien op de carrièreladder. Maar wat is er voor nodig om op de toppen van je kunnen te presteren op de werkvloer? We geven je 4 tips.

1. Hou van je werk

Om echt één van de toppers op de werkvloer te worden, kun je niet zonder hartstochtelijke interesse in je vak. Psychologen Frenk van Harreveld en Vittorio Busato interviewden voor hun boek Het geheim van de uitblinker toppers op het gebied van sport, cultuur, ondernemerschap en wetenschap. De overeenkomst tussen deze mensen? De enorme fascinatie voor hun vak, al van jongs af aan. De wetenschappers schrijven in de epiloog van het boek: „Verliefde mensen beschrijven hun liefde soms als iets vanzelfsprekends, iets waar ze nooit aan hebben getwijfeld. Een dergelijk gevoel hebben uitblinkers ook over hun vakgebied.”

2. 100% toewijding

Het gemotiveerd en doelgericht oefenen met de nadrukkelijke wens steeds beter te worden is kenmerkend voor de echte uitblinkers. Hiervoor is het belangrijk dat je kunt analyseren wat er fout ging, doelgericht kunt zoeken naar een oplossing en daarna op eigen initiatief met jouw coach of leidinggevende in gesprek gaat hierover. Uit het promotieonderzoek van Van der Sluis concludeerde ze dat de meest succesvolle professionals ‘reflecterend leergedrag’ vertoonden.

Na iedere prestatie keken ze terug op hun eigen gedrag: hoe ging het, wat heb ik goed gedaan, wat niet, hoe zou ik het in de toekomst beter kunnen doen?”

3. Ruimte om te groeien

Volgens Van der Sluis heb je het echte uitblinken maar gedeeltelijk aan jezelf te danken. Professionals kunnen volgens haar tot bloei komen door hun kwaliteiten, energie en de mogelijkheden die hun omgeving biedt. “Je moet van je leidinggevenden aandacht, inspiratie en richting krijgen. Dit vraagt van de organisatie dat ze duidelijk zijn over hun verwachtingen.” Daarnaast is met elkaar afspreken wat er onder ‘goed’ wordt verstaan altijd een stap op de weg naar beter, zegt van der Sluis. “Een organisatie moet je de ruimte geven om je vleugels uit te slaan. Daarvoor moet je je veilig voelen, vertrouwen krijgen en er moet verbinding zijn met andere collega’s: belangrijk om je in een organisatie te ontwikkelen. ”

4. Blijven leren

Talent is mooi, ambitie is beter,” zegt Lidewey van der Sluis, organisatieadviseur en hoogleraar strategisch talentmanagement. Volgens Paul Wylleman, hoogleraar sportpsychologie aan de Vrije Universiteit Brussel, gaat het tegenwoordig niet meer over talent, maar over prestatiegedrag. “Dat is het gedrag dat iemand moet vertonen om zich optimaal te ontwikkelen en daardoor maximaal te presteren.” De competenties die hierbij horen zijn volgens Wylleman te trainen. Hij geeft aan dat dit niet alleen voor jonge mensen geldt:

Je kunt je hele carrière blijven leren.”

Voor zijn bestseller Mastery bestudeerde Auteur Robert Greene de gewoontes van genieën uit de geschiedenis. “Excelleren gaat in fases,” was zijn conclusie. Lidewey van der Sluis beaamt dit. “In fase één, in een nieuwe functie bijvoorbeeld, ga je van iets kunnen naar iets onder de knie krijgen. In fase twee heb je het in de vingers. Fase drie is de kunst: je excelleert en hebt je het vak dusdanig eigen gemaakt dat we van meesterschap spreken,” zegt Van der Sluis. Ze benadrukt hierbij dat die drie fases niet met tijd corresponderen. “De een leert sneller dan de ander.”

Belangrijk aan deze leercurve is dat hij steeds opnieuw kan en moet beginnen. Volgens Van der Sluis is het niet zo dat als iemand nu uitblinkt, dat altijd zal doen. “Ingehaald worden door jongere mensen op de werkvloer is heel gezond. Dat is zelfs nodig voor de innovatie van een bedrijf.”

Bron: NRC

Gerelateerde artikelen

Lees meer artikelen als het artikel dat je net hebt gelezen.

Wij schrijven wekelijks artikelen over onderwerpen in de actualiteit en invloed en zo. Heel spannend. Eigenlijk een digitaal product.

Lees alle artikelen