4 tips die jou als (HR-)manager helpen het trainingsaanbod onder de aandacht te brengen

Geschreven op november 10, 2020 – Categorie: Inspireren, Leiderschap

Deel via

4 tips die jou als (HR-)manager helpen het trainingsaanbod onder de aandacht te brengen

De trainingservaringen binnen jouw organisatie werden vóór corona nog gedeeld tijdens de lunch, bij het koffieapparaat of in de wandelgangen. Informele momenten waarop (onbewust) andere collega’s werden aangespoord om zelf aan de slag te gaan met hun ontwikkeling. 

Nu heb je het misschien niet eens door als een collega een paar dagen afwezig is voor een training. Door dit toch onder de aandacht te brengen help je jouw medewerkers bij het maken van een keuze voor een training. Maar hoe pak je dit aan in coronatijd?

#1: Wat staat er vandaag op het menu?

Maak een maandmenu van het trainingsaanbod. Stel een menukaart samen op basis van ontwikkelingsbehoeftes of thema’s. Bijvoorbeeld op basis van een thema zoals invloed, leiderschap of assertiviteit. 

Een webinar als aperitief, een eendaagse training als voorgerecht, een 5-daagse training als hoofdgerecht en een masterclass als dessert. Door het aanbod op een aantrekkelijke en overzichtelijke manier op bijvoorbeeld een one pager te delen, maak je het gemakkelijk voor werknemers om een training te vinden. Voeg QR-codes of hyperlinks toe zodat je medewerkers gelijk door kunnen klikken voor meer informatie. Een PDF is ideaal omdat je het gemakkelijk kunt delen met anderen. 

Plaats het op een vast moment op vaste kanalen. Bijvoorbeeld elke 1ste van de maand op intranet of Yammer. Door je werknemers letterlijk een menu voor te schotelen voorkom je keuzestress en help je hen in de juiste richting.

#2: Spread the word

Deel positieve trainingservaringen van werknemers. Doe een Q&A, neem een video op, schrijf een testimonial of vraag om een quote of review. Mogelijkheden genoeg. Laat werknemers elkaar inspireren een training te volgen. Professionals willen weten wat de training hen oplevert en of het bij hen past. Een testimonial kan hierbij helpen.

#3: Goed voorbeeld doet goed volgen

Laat zien dat jullie als organisatie de persoonlijke ontwikkeling van werknemers belangrijk vinden. Deel cijfers: ‘x aantal werknemers hebben in de maand november een training gevolgd, onze werknemers volgen gemiddeld x aantal trainingen per jaar. Wanneer begin jij?’. Schets het beeld dat je als werknemer niet wilt achterblijven en dat er ruimte ligt om te werken aan ontwikkeling.

#4: HR-update

Stuur een wekelijkse of maandelijkse update over de trainingsmogelijkheden en het aanbod. Zet de nieuwste trainingen op een rij. Deel de meest gekozen trainingen, de best beoordeelde trainingen en of licht elke week een specifieke training uit. Zorg dat je werknemers op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Het is een wekelijks of maandelijkse trigger voor werknemers om zich te verdiepen in de trainingsmogelijkheden.

Het is belangrijk dat je je medewerkers helpt met hun zoektocht naar persoonlijke ontwikkeling. Met deze 4 tips maak je het trainingsaanbod toegankelijk en inzichtelijk. Onderzoek wat de ontwikkelbehoeftes en ambities zijn en help jouw werknemers een passende training vinden.

Wil je eens sparren met een van onze adviseurs over het stimuleren van persoonlijke ontwikkeling binnen jouw organisatie? Maak een belafspraak, we denken graag met je mee!  

”Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen