4 redenen waarom ergernissen normaal uitspreken moeilijk is

Geschreven op september 23, 2020 – Categorie: Communicatie

Deel via

4 redenen waarom ergernissen normaal uitspreken moeilijk is

Hoe ga jij om met ergernis of een meningsverschil?  Spreek jij je uit?  Reageer je weleens iets feller op je baas dan je eigenlijk zou willen? Of schrik je soms van de manier waarop je jouw frustraties op een collega botviert? Boosheid en frustraties kunnen relaties met collega’s schaden en vreten daarnaast energie

Om deze 4 redenen lopen ze uit de hand:

#1: Stapelkoning

Je collega komt te laat, heeft zich niet voorbereid, luistert niet, praat door je heen… keer op keer spreek je het niet uit. Er heerst onvrede en je frustratie neemt toe. Wat volgt? Het probleem sluimert als maar door.  Voor je het weet kunnen kleine irritaties tot grote spanningen leiden.

Je hebt te lang opgestapeld, je ontploft. Je legt al je gespaarde kaarten op tafel. Oude koeien worden uit de sloot gehaald. Je collega is compleet verrast en heeft geen idee dat hij of zij de oorzaak is van jouw frustratie en boosheid. Je collega reageert op je ‘emotie’ en schiet in de verdediging. Er ontstaat onverwachts een verhit gesprek.

#2: Sneller dan het licht

 Actie is reactie (in communicatie), je reageert met jouw mening op wat de ander zegt… bijvoorbeeld wanneer je manager aangeeft: ‘ik had meer resultaat verwacht van je campagne’, en jij zegt ‘nou daar ben ik niet mee eens! Want… bla bla’. Je schiet direct in de verdediging of tegenaanval, wat logischerwijs ook een reactie uitlokt bij de ander. Wat beter werkt is vragen ‘goh, waar ligt dat aan?’. Zo houd je het gesprek rustig en kom je tot de kern van waar het echt over gaat. Je praat langs elkaar heen en je hebt een zinloze discussie. Terwijl je ook kunt checken of je allebei wel op dezelfde lijn zit.

#3: Rekening vereffenen

Dit is een beetje haantjesgedrag. ‘Jij kwam de vorige keer te laat in de meeting die ik georganiseerd heb, dan kom ik de volgende keer ook te laat in jouw meeting.’ Of helemaal niet. Grote kans dat de ander dit wel door heeft. Hierdoor ontstaat er (uiteindelijk) een conflict/ spanning terwijl er überhaupt niks uitgesproken wordt. Je reageert letterlijk met actie en niet met woorden. Je reageert disproportioneel, bent onredelijk. Je acties spreken boekdelen.

#4: Kei in ontwijken

Je wilt leuk en aardig gevonden worden en houdt van harmonie. Je vindt conflicten eng en onaangenaam. Gevolg? Je gaat het gesprek uit de weg, zaken blijven onbesproken en je komt in conflict met jezelf. Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt. Je emotie houdt je vast en overweldigt je. Wat volgt? Je loopt plotseling snikkend weg uit een meeting. Je collega’s kijken je verbaasd na en snappen niet waar jouw reactie vandaan komt.

Door je niet uit te spreken houd je onbewust het ‘ongewenste’ gedrag van je collega op gang. Je slikt je woorden in. Tot dat je door een klein akkefietje ontploft. Je emmer is vol en je emoties komen er als nog uit of je nou wilt of niet.

Sommige (onbewuste) dingen die je in een lastig gesprek zegt of doet, werken juist als olie op het vuur. Lees ons gratis e-book Verhitte gesprekken en ontdek hoe je lastige gesprekken kunt temperen.

”Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?”

 

Deel dit artikel via

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen