11 energie slurpende collega’s en hoe je met ze omgaat

Geschreven op januari 26, 2019 – Categorie: Communicatie

11 energie slurpende collega’s en hoe je met ze omgaat

Ken je dat? Je bent eindelijk lekker aan het werk, komt die collega om de hoek kijken die het alleen maar over zichzelf heeft. Of juist die collega die altijd, de hele tijd, jouw hulp nodig heeft. Hoe blijf je productief, positief en gemotiveerd in een samenwerking met de meest voorkomende energie-slurpers?

De verleiding is groot om te lang niets met de situatie te doen. Moe worden van het gedrag van de ander wordt namelijk vaak opgelost met de gedachte “ademhalen en ergens anders aan denken” of “gewoon laten gaan”. Maar op die manier verander je niets aan de situatie. Je kunt er beter meteen iets aan doen.

Zo ga je om met de 11 meest voorkomende energie slurpers

1. De sarcastische betweter

Al zijn voorstellen lijken een dubbele betekenis te hebben. “Zou het geen goed idee zijn om niet langer dan een uur lunchpauze te nemen?”. Zelf volgt hij zijn voorstel nooit als eerste op, maar zijn sarcastische toon zegt dat hij dat wel verwacht van jou.

Hoe ga je ermee om: geef zijn impliciete boodschap aan hem terug. Maak de ander bewust dat hij het één zegt, maar dat je het idee hebt dat hij iets anders bedoeld. Ga ook door op de reactie die volgt, zodat jullie hier een gesprek over kunnen hebben.

2. De muggenzifter

 

Deze collega gebruikt een overvloed aan argumenten, bullet-points en lange presentaties, maar het is lang niet duidelijk waar het verhaal eigenlijk heen gaat. Een algemene vergadering kan al snel verzanden in een discussie over irrelevante details.

Hoe ga je ermee om: onderbreek je collega in zijn monoloog. “Mag ik je even onderbreken, …”. En maak regels over het proces van de vergadering. Zoals 5 minuten per slide of Na iedere vier punten wil ik de gelegenheid om te reageren. Hou je vervolgens ook aan die afspraken.

3. De bureaucraat

Deze criticus is er snel bij als iets niet precies volgens het boekje gaat en kan snel negatief over jouw werk oordelen. Hij zit eigenlijk continu in de weerstand en kan behoorlijk nukkig overkomen. Zelf lost hij die weerstand niet op, maar jou inkaderen lukt hem goed.

Hoe ga je ermee om: zorg dat je goed voorbereid een meeting ingaat, de bureaucraat is vatbaar voor goede argumenten. Vul dat aan door aan te geven dat jullie beiden op zoek zijn naar de beste oplossing en te vragen wat hij nodig heeft om tot een compromis te komen.

4. De pessimist

Hij zit vol met negativiteit, kan luidkeels klagen over het werk en roddelt over collega’s. Hij verwacht van alles van anderen, maar spreekt die verwachting aan de voorkant nooit uit, zodat hij constant teleurgesteld is in anderen. Toch zal hij nooit de confrontatie aangaan om daar iets aan te doen.

Hoe ga je ermee om: laat de directe aanleiding van zijn teleurstelling (dat niet ingeleverde rapport bijvoorbeeld) even los. “Ik wil het eerst even met je hebben over hoe we samenwerken”. Vertel wat je niet OK vindt en wat je in de toekomst van de ander verwacht. Na zijn reactie kun je uitvragen waar die negativiteit vandaan komt “wat zit daar achter?”, om ook op lange termijn de samenwerking te versoepelen.

5. De rivaal

Hij wil winnen, of eigenlijk, vooral dat iemand anders verliest. Hij luistert slordig en heeft het liever over zichzelf of over zijn prestaties. Kan enorm slijmen bij de baas en bij mensen in zijn netwerk die hem verder kunnen helpen. Hij is meer bezig met het volgende high-profile project of de volgende VIP-klant dan zijn dagelijkse werk.

Hoe ga je ermee om: spreek je collega aan op het gedrag dat met jou te maken heeft (zoals slecht luisteren) en zeg duidelijk dat je dit niet OK vindt. Probeer vervolgens je eigen irritatie even op pauze te zetten en vraag uit waarom hij dit project of die klant zo belangrijk vindt.

Masterclass Inzicht in Invloed®

Bekijk training

Na de Masterclass Inzicht in Invloed® ben je nóg invloedrijker dan je al was! Je kunt jezelf gelijkwaardig, stevig en authentiek opstellen in gesprekken. Je weet hoe je de drijfveren en behoeftes van anderen kunt achterhalen, waardoor je flexibeler kan schakelen in je invloedgedrag.

6. De ja-knikker

 

 

Hij praat met alle partijen mee en is het altijd overal mee eens. Hij luistert aandachtig maar als persoon leer je hem amper kennen. Je hebt geen idee wat hij vindt of wilt. Als het moet, duurt het dagen om een beslissing te maken en dan nog zit hij vol twijfel en vage meningen.

Hoe ga je ermee om: stel deze collega veel vragen en vat zijn antwoorden samen zodat hij zich gehoord voelt. Zoom daarna in op de niet-gemaakte beslissing; “wat heb je nodig om de beslissing te maken?”, “waar liggen je bezwaren” en “kan ik je hierin op weg helpen?”.

7. De arme stakker: “ja, maar”

Die ene collega die altijd een dramatisch excuus heeft voor het niet redden van een deadline of missen van een belangrijke meeting. Hij legt hier zijn hele ziel op tafel met persoonlijke, verdrietige verhalen. Iedere keer komt er iets anders achter zijn “Ja, maar…”.

Hoe ga je ermee om: spreek je collega niet aan op zijn excuus, maar op het “ja, maar” gedrag. Geef ook terug dat je verwacht dat hij nu zelf met een oplossing of voorstel komt, in plaats van het werk uit zijn handen te nemen. Is dit echt de zoveelste keer? Dan kun je als laatste redmiddel sanctioneren: “als je de aankomende deadline niet haalt ga ik hiermee naar mijn leidinggevende”.

8. De grapjas

Deze jongen maakt overal een grapje van en creëert met zijn leuke persoonlijkheid veel gezelligheid. Maar hij delegeert nét iets te vaak het werk naar anderen en durft zijn eigen visie nooit daadwerkelijk uit te voeren. Hij doet alsof hij de leiding heeft maar neemt nooit de verantwoordelijkheid die daarbij hoort.

Hoe ga je ermee om: complimenteer hem met zijn toffe houding binnen het team, maar geef ook aan dat je het niet vindt kunnen dat hij te vaak delegeert naar anderen en dat je het idee hebt dat hij zijn (goede) visie niet durft uit te dragen. Eindig met de vraag “herken je dit?”.

9. De ideeën man

 

Hij draagt vol overgave en met veel enthousiasme een stortvloed aan ideeën aan. Maar voordat deze kunnen worden uitgevoerd is hij alweer bezig met het volgende idee. Ook hebben zijn plannen doorgaans weinig te maken met de doelen en interesses van anderen.

Hoe ga je ermee om: voordat je zijn ideeën afschiet, luister of er één tussen zit waar je wat mee kunt. Stuur hem op gemeenschappelijke belangen en welk idee hier het beste bijpast. Zet dan concrete afspraken en kaders neer. “Laten we samen de contouren zetten, dan mag jij het inkleuren”.

10. De vastbijter

Hij laat nooit los: alles moet NU af en wel perfect. Als er iets fout gaat kan hij enorm exploderen en zich laten meeslepen in zijn eigen emotie. Zegt achteraf altijd sorry, maar zorgt ervoor dat je heel voorzichtig met hem omgaat.

Hoe ga je ermee om: Deëscaleer de situatie door afstand te nemen van het gesprek. Letterlijk, als dit echt nodig is. Maar ook figuurlijk, door te zeggen “goh, ik schrik van je reactie, wat gebeurt er met je?”. Ook als hij in eerste instantie ontploft, laat je niet terugslepen in de inhoud maar blijf het proces bespreken: “wat heb jij nodig om verder te gaan?”.

11. De uitsteller: “ja zeggen, maar nee doen”

Hij verzucht regelmatig “laat maar” of “het heeft toch geen zin”. En is daarmee eigenlijk meer bezig met het ontwijken van werk dan het gewoon doen. Zegt makkelijk ‘ja’ op verzoeken maar slaagt er niet in deze te volbrengen.

Hoe ga je ermee om: als het stellen van deadlines geen zin lijkt te hebben, probeer dan de energie in je collega weer aan te wakkeren. Ga op zoek naar gemeenschappelijk belangen, doelen en interesses. “Laten we ’t tóch afmaken, hebben we het over een paar uurtjes af en doen we daarna een biertje”.

Experimenteer met de mogelijkheden

Uiteindelijk zijn er veel meer manieren waarop je met je energie slurpende collega om kunt gaan, en is welke aanpak je kiest ook heel afhankelijk van de context waarin jullie je bevinden.

Toch is een centraal thema dat je deze collega vooral niet uit de weg moet gaan, je hebt namelijk last van zijn of haar gedrag. Jouw eigen ontevredenheid op tijd herkennen, er duidelijk iets van zeggen en ook uitgebreid uitvragen wat er aan de andere kant speelt maken de samenwerking uiteindelijk alleen maar gemakkelijker.

Leren wat de juiste manier is om met jouw lastige collega om te gaan?

Jouw eigen ontevredenheid op tijd herkennen en er op de juiste manier iets van kunnen zeggen is iets wat we allemaal kunnen leren. Niets zo spannend, en moeilijk, als dat. Maar wel iets wat enorm veel energie en opluchting kan geven. Ervaar tijdens de training Inzicht in Invloed® hoe je situaties en gedrag herkent en leer welk gedrag je in kunt zetten voor een effectief resultaat.

Ben je alumnus van Inzicht in Invloed®? Verdiep je kennis tijdens de Masterclass Inzicht in Invloed® en leer  jezelf nóg beter te doorgronden, zodat je adequater kunt reageren op de mensen in jouw werkomgeving.

 


Wij zijn Zuidema. Al meer dan 40 jaar trainen wij ambitieuze professionals in hun invloedgedrag. Via intensieve programma’s krijgen ze diepgaand inzicht in hun eigen gedrag en dat van anderen aan de hand van ons Invloedmodel®. Ze krijgen concrete handvatten om het eens anders aan te pakken dan ze gewend zijn.  Zo krijgen ze gemakkelijker zaken voor elkaar. Met élke persoon, in élke situatie. Benieuwd hoe dit voor jou werkt?

Gerelateerde artikelen

Invloed in het dagelijkse leven

Benieuwd hoe invloed werkt in de praktijk? Lees het op onze blog.

Lees alle artikelen